Uw bedrijf voorbereiden op de openbaarmakingsvoorschriften voor klimaatrisico’s

In maart stelde de SEC regelgeving voor om de duurzaamheidsgerelateerde openbaarmakingen die bedrijven moeten maken te standaardiseren. Deze omvatten emissies, klimaatgerelateerde risico’s en de stappen die de bedrijven nemen om elk probleem aan te pakken. Als deze regelgeving wordt aangenomen, zullen bedrijven hun duurzaamheidsgegevens net zo moeten verzamelen en rapporteren als financiële gegevens.

Recente uitspraken van het Hooggerechtshof over klimaatinspanningen hebben dit voorstel ingewikkelder gemaakt en het blijft onduidelijk welke versie van deze voorschriften van kracht zal worden als het stof is neergedaald. Het lijkt echter zeker dat er in de VS binnen de komende twee tot drie jaar een vorm van openbaarmakingsregels voor ESG (environmental, social en governance) van kracht zal zijn. De publieke belangstelling voor milieuverantwoordelijkheid van bedrijven is reëel en veel andere landen hebben soortgelijke maatregelen genomen. Zo zal de komende jaren de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie worden uitgerold.

Wat betekent dit voor Amerikaanse bedrijven? Het betekent dat we enkele wijzigingen moeten aanbrengen. Duurzaamheid staat misschien voorop in onze gedachten, maar nu moeten we actie ondernemen. We lopen achter op landen en economische zones zoals de EU die vooruitgang hebben geboekt met dit soort regelgeving.

Uit onderzoek blijkt dat tegen 2025 jaarlijks tot $ 5 biljoen wereldwijd in duurzaamheid zal worden geïnvesteerd – de meest uitgebreide herallocatie van kapitaal in de geschiedenis. We beginnen een grote impuls te zien voor technologie en processen die emissies kunnen volgen en verminderen en de duurzaamheid in de toekomst kunnen vergroten.

Bedrijven zouden van deze gelegenheid gebruik moeten maken – de stilte voor de regelgevende storm, als je wilt – om een voorsprong te nemen door die technologieën en processen in te voeren. Deze systemen kunnen complex zijn en de betrokkenheid van verschillende partijen vereisen – leidinggevenden en managers in verschillende functies en regio’s, logistieke teams, leveranciers, partners en anderen in de toeleveringsketen – dus het zal enige tijd kosten om ze aan de praat te krijgen.

Over de toeleveringsketen gesproken: terwijl scope 1- en 2-emissies gemakkelijk kunnen worden gevolgd – aangezien die verwijzen naar directe emissies van eigen of gecontroleerde bronnen en de indirecte emissies van gekochte verwarming, koeling, stoom en elektriciteit – zal het verzamelen en analyseren van scope 3-emissies lastig. Scope 3-emissies zijn emissies die kunnen worden herleid tot de bredere toeleveringsketen van een bedrijf, en ze kunnen goed zijn voor tweederde van de totale CO2-voetafdruk van een bedrijf. Tot nu toe rapporteerden bedrijven zelf hun Scope 3-emissies. Maar als deze nieuwe regelgeving wordt aangenomen, zal er voor veel bedrijven veel meer toezicht komen op de rapportage. Volgens het huidige voorstel van de SEC zouden bijvoorbeeld 10-K-filers en buitenlandse particuliere emittenten die 20-F indienen, Scope 1- en 2-emissies in fiscaal jaar 2023 moeten bekendmaken, en daarna Scope 3 in 2024.

Aanstaande regelgeving – en de complexiteit van het implementeren van tools om hieraan te voldoen – introduceren een nieuwe risicocategorie voor Amerikaanse bedrijven. Er zijn een paar overwegingen waarmee bedrijven rekening moeten houden wanneer ze hun ESG-programma’s en gegevensbeheersystemen willen voorbereiden op de toekomst:

1. Wees proactief op het gebied van duurzaamheidsinspanningen

De regelgevende instanties en ratingorganisaties die ESG- en duurzaamheidsinspanningen monitoren, zullen uitkijken naar initiatieven met een continue impact. Dat betekent geen kleine, reflexmatige reacties, maar eerder doordachte, robuuste oplossingen. Ja, ESG-ratings zijn al een ding, en hoewel het onwaarschijnlijk is dat ze rechtstreeks zullen worden gebruikt om te meten of aan de regelgeving wordt voldaan, betekent hun impact op de perceptie van een bedrijf dat u ze niet mag negeren.

Als u er te lang over doet om de juiste inspanningen op het gebied van duurzaamheid op gang te brengen, kan uw ESG-score eronder lijden en kan uw onderhandelingspositie met nieuwe partners en leveranciers lastiger worden. Evenzo zal in de publieke belangstelling worden gezien als niet genoeg doen aan duurzaamheid, negatieve merkassociaties creëren die moeilijk te overwinnen zijn.

2. Bouw zichtbaarheid in
Al geruime tijd is zichtbaarheid voor veel organisaties moeilijk te integreren in hun toeleveringsketens. Volgens een Deloitte-enquête ontbreekt het aan goed zicht op zelfs kritieke leveranciers: minder dan 7

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *